Representantskapet
Representantskapet er Østlandssamarbeidets øverste politiske organ
Representantskapet er Østlandssamarbeidets øverste politiske organ. Hver fylkeskommune har to medlemmer i representantskapet.
Representantskapet forvalter Østlandssamarbeidet etter samarbeidsavtalen og fører tilsyn med Østlandssamarbeidets daglige drift. Viktige prinsipielle saker, strategi og handlingsprogram, årsrapportering, budsjett og regnskap er blant sakene som behandles i representantskapet.
Representantskapet kan også etablere andre politiske organer innenfor prioriterte politiske innsatsområder. I forrige fylkestingsperiode hadde Østlandssamarbeidet egne fagpolitiske utvalg for henholdsvis samferdsel og næring og kompetanse, i tillegg til et eget europaforum med valgt ledelse.
Representantskapet vil i 2024 ta stilling til om man skal videreføre modellen med fagpolitiske utvalg eller ikke. I desember 2023 har fylkeskommunene oppnevnt en politisk ad hoc-gruppe, som fram til sommeren 2024 skal lede det interessepolitiske arbeidet med Nasjonal transportplan.
Medlemmer
Fylkeskommunene har utpekt følgende medlemmer til representantskapet for inneværende fylkestingsperiode.
Akershus
Fylkesrådsleder Anette Solli (H) – leder
Fylkestingsmedlem Hoda Imad (Ap)
Østfold
Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) – nestleder
Fylkestingsmedlem Thor Hals (H)
Telemark
Fylkesordfører Sven Tore Løkslid (Ap)
Fylkestingsmedlem Gunn Marit Helgesen (H)
Innlandet
Fylkesordfører Thomas Breen (Ap)
Fylkestingsmedlem Aud Hove (Sp)
Buskerud
Fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H)
Fylkestingsmedlem Mons Ivar Mjelde (Ap)
Vestfold
Fylkesordfører Anne Strømøy (H)
Fylkestingsmedlem Arild Theimann (Ap)
Nyheter representantskapet
Avviklingsstyre opprettet for Østlandssamarbeidet
Representantskapet i Østlandssamarbeidet vedtok 5. juni å opprette et avviklingsstyre som skal gjennomføre oppløsningen av samarbeidet. Styret ledes av Ellen Christine Christiansen. Vedtaket innebærer at Østlandssamarbeidet nå formelt går inn i en avviklingsfase,...
Representantskapet anbefaler oppløsning av Østlandssamarbeidet
Representantskapet i Østlandssamarbeidet har vedtatt å anbefale at fylkestingene oppløser samarbeidet. Utmeldingsvedtakene i Akershus og Buskerud gjør at formålet med samarbeidet ikke lenger anses å være oppfylt. Endrede forutsetninger På møtet 13. mars sluttet...
Østlandssamarbeidet møtte Statnett om utviklingen av strømnettet på Østlandet
Statnett møtte Østlandssamarbeidets representantskap fredag 13. mars for å dele status for arbeidet med områdeplaner på Østlandet og diskutere hvordan fylkeskommunene kan bidra til raskere og mer treffsikker nettutbygging. Oppfølging av energipolitiske prioriteringer...