Samarbeidsavtale
Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom Oslo kommune, Viken fylkeskommune, Innlandet fylkeskommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune
I desember 2019 godkjente Oslo bystyre, Innlandet fylkesting, Viken fylkesting og Vestfold og Telemark fylkesting en samarbeidsavtale for Østlandssamarbeidet med ikrafttredelse fra 1. januar 2020. Samarbeidsavtalen erstatter de tidligere vedtektene og etablerer Østlandssamarbeidet som et interkommunalt politisk råd jf. kommunelovens § 18.
§ 1 Navn, deltakere og rettslig status
Innlandet fylkeskommune, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Viken fylkeskommune og Oslo kommune, heretter ‘fylkeskommunene’, etablerer med denne samarbeidsavtalen Østlandssamarbeidet – interkommunalt politisk råd, heretter ‘Østlandssamarbeidet’.
Etableringen av Østlandssamarbeidet som et interkommunalt politisk råd i henhold til LOV-2018-06-22-83, Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven), er en videreføring av samarbeidet mellom fylkeskommunene i Østlandssamarbeidet, opprinnelig etablert som kontaktutvalget for fylkeskommunene på Østlandet 6. april 1993.
Østlandssamarbeidet er ikke et eget rettssubjekt. Avtaler som gjelder Østlandssamarbeidet skal inngås av Viken fylkeskommune i Viken fylkeskommunes navn. Viken fylkeskommune har også arbeidsgiveransvar for sekretariatet jf. § 5, og arkiv-, regnskaps-, og revisjonsansvar for Østlandssamarbeidet, jf. §§ 6 og 9.
Fylkeskommunene er likeverdige deltakere i Østlandssamarbeidet og har lik eierandel og ansvarsandel. Fordeling av kontingent mellom partene kan avvike fra eier- og ansvarsandel og fastsettes gjennom vedtak for det enkelte budsjettår.
§ 2 Formål
Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid som skal bidra til å utvikle Østlandet som en bærekraftig og konkurransedyktig region i Europa med en regionalt balansert utvikling i landsdelen.
§ 3 Representantskapet
Representantskapet er øverste organ i Østlandssamarbeidet. Hver fylkeskommune har to medlemmer i representantskapet: politisk leder (ordfører eller rådsleder) og en representant for den politiske opposisjonen. Hver fylkeskommune utpeker personlig varamedlem for sine medlemmer av representantskapet. Hvis en fylkeskommune med parlamentarisk styringsmodell kun ønsker å møte med medlemmer fra posisjonen i representantskapet vil de stå fritt til dette.
Representantskapet velger selv leder og nestleder.
Representantskapet forvalter Østlandssamarbeidet i henhold til denne samarbeidsavtalen og fører tilsyn med Østlandssamarbeidets daglige drift.
Representantskapet er beslutningsdyktig hvis et flertall av medlemmene er til stede. Beslutninger fattes ved alminnelig flertall.
Representantskapet kan etablere politiske og administrative utvalg og grupper til styringen av Østlandssamarbeidet og fastsette instruks for disse. Deltakelse i utvalg og grupper er frivillig for fylkeskommunene.
§ 4 Myndighet og oppgaver
Østlandssamarbeidet kan innenfor rammene av samarbeidsavtalens formål:
- Drøfte felles saker på tvers av fylkesgrensene,
- Planlegge og gjennomføre prosjekter i regi av Østlandssamarbeidet,
- Arbeide interessepolitisk, herunder avgi høringsuttalelser, der det er felles regionale interesser,
- Bidra i nasjonale og internasjonale samarbeidsprosjekter og partnerskap der det er felles regionale interesser
Deltakelse i Østlandssamarbeidets aktiviteter er frivillig for fylkeskommunene.
Østlandssamarbeidet har ikke myndighet til å treffe enkeltvedtak, jf. kommuneloven § 18-1 annet ledd.
§ 5 Sekretariat
Østlandssamarbeidet har et fast sekretariat som står for daglig drift og er direkte underlagt representantskapet.
Viken fylkeskommune har arbeidsgiveransvar for de ansatte i sekretariatet. Representantskapet utpeker en ansettelseskomité med et medlem fra hver fylkeskommune til å bistå Viken fylkeskommune ved ansettelse av sekretariatsleder.
Fylkeskommunene skal samarbeide om å tilby de ansatte ved sekretariatet en passende stilling med hensiktsmessig geografisk arbeidssted dersom Østlandssamarbeidet oppløses eller det foretas nedbemanning.
§ 6 Budsjett, årsberetning, regnskap og revisjon
Representantskapet vedtar årsbudsjett og fastsetter deltakerkontingent til fylkeskommunene.
Representantskapet vedtar årsberetning og årsregnskap som deretter sendes til fylkeskommunene.
Viken fylkeskommune er ansvarlig for Østlandssamarbeidets regnskap.
Viken fylkesrevisjon foretar revisjon av Østlandssamarbeidet.
§ 7 Endring av samarbeidsavtalen
Alle endringer i samarbeidsavtalen vedtas av de øverste politiske organene i fylkeskommunene.
§ 8 Uttreden
Uttreden av Østlandssamarbeidet meldes skriftlig til representantskapet. Uttreden som er meldt skriftlig minst 9 måneder før et årsskifte, får virkning fra samme årsskifte.
Ved uttreden frasier fylkeskommunene seg sin eierandel i Østlandssamarbeidet.
§ 9 Oppløsning
Østlandssamarbeidet oppløses ved at de øverste politiske organene i fylkeskommunene fatter vedtak om oppløsning.
Hvis Østlandssamarbeidet oppløses utpeker representantskapet en person fra hver fylkeskommune til et avviklingsstyre. Avviklingen gjennomføres i samsvar med lovbestemmelsene om aksjeselskaper så langt disse passer.
Ved oppløsning har Viken fylkeskommune ansvar for oppbevaring av Østlandssamarbeidets arkiver.