Velg en side

Gi dine innspill og vær med å påvirke utformingen av neste finansieringsperiode for Nordsjø- og Østersjøprogrammene!

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 11. april, 2024
Interreg European Union logo

Interreg er en sentral finansieringsmekanisme for europeisk samarbeid. Programmene støtter innovative løsninger på presserende utfordringer som global oppvarming, flomrisiko, rene hav, robuste samfunn og ny teknologi. Nå kan du være med å påvirke utformingen av neste finansieringsperiode for Interreg programmene i Nordsjø- og Østersjøregionen!

Interreg-midler har bidratt til utallige piloter og demonstrasjoner som har skapt endringer og forbedringer i Europa. Programmene har hjulpet regioner med å finne felles løsninger på felles utfordringer.

Europa står overfor nye utfordringer

I fremtiden trenger vi mer enn noen gang et sterkt Interreg-program. Europa står overfor flere store utfordringer, som for eksempel klimaendringer, digitalisering, migrasjon og sikkerhet. For å møte disse utfordringene trenger vi felles løsninger og samarbeid på tvers av landegrensene.

Østlandssamarbeidet er tildelt rollen som nasjonalt kontaktpunkt for Interreg Østersjøprogrammet på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Dette programmet spiller en avgjørende rolle i å fremme samarbeid på tvers av landegrenser og regioner rundt Østersjøen. Vi er også medlem i overvåkingskomiteen for Interreg Nordsjøprogrammet.

EU-kommisjonen ønsker innspill fra deg

EU-kommisjonen ønsker nå innspill til neste programperiode for Interreg, og inviterer derfor alle til å komme med innspill til hvordan det kan legges til rette for mer målrettet og styrket samarbeid etter 2027.

Du kan gi ditt innspill ved å delta i de to parallelle spørreundersøkelsene her.

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg

Stikkord

Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Aud Riseng Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass Biogass Oslofjord Brussel BSSSC Youth Bærekraft CICERO CO₂-utslipp CPMR Baltic Sea Commission Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Eivind Vad Petersson Energistasjoner Erasmus+ EU Europaforum Europakafé Even Aleksander Hagen EØS Fehmarnbelt Fylkesveier Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Elisabeth Volungholen InterCity Interreg Jafar Altememy Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Knut Arild Hareide Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Lan Marie Nguyen Berg Let’s Communicate Mette Kalve Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO NHO Logistikk og Transport Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Timo Nikolaisen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet Vestfoldbanen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen ØstsamUng

Nyhetskategorier