Select Page

Hensynet til klima og miljø vektlegges sterkest i nytt NTP-innspill

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 12. December, 2022
Togskinner med trær og gress i bakgrunnen

Foto: <a href="https://unsplash.com/@timwildsmith" target="_blank" rel="noopener">Tim Wildsmith</a> på <a href="https://unsplash.com" target="_blank" rel="noopener">Unsplash</a>.

Innspillet er en oppfølging og konkretisering av budskapet som ble gitt til samferdselsministeren på dialogmøte i Fredrikstad, 3. november. 

Østlandssamarbeidet har oversendt et felles innspill til ny Nasjonal Transportplan (NTP), på vegne av fylkeskommunene på Østlandet, til Samferdselsdepartementet og transportetatene. I innspillet understreker fylkeskommunene at Samferdselsdepartementet må prioritere prosjekter og tiltak som bidrar til kraftige klimagassutslipp i NTP 2025-2036.

Det er også viktig at prioriteringene bidrar til at man unngår unødvendig nedbygging av areal og svekkelse av naturverdier og artsmangfold. Nullvekstmålet for personbiltransporten og nullvisjonen for ulykker og skader i trafikken bør også vektlegges når man skal prioritere. I innspillet fra Østlandssamarbeidet pekes det på at byenes mobilitetsutfordringer må få større oppmerksomhet i ny NTP.

Jernbane og kollektivtrafikk

Fylkeskommunene er også tydelige på at jernbane og kollektivtrafikk må gis prioritet. Ambisjonen om dobbeltspor både på indre og ytre InterCity må ligge fast, samtidig som det også påpekes at andre løsninger kan være aktuelle på enkeltstrekninger, forutsatt at effektmålene knyttet til reisetid, frekvens og kapasitet opprettholdes.

Vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene

Fylkeskommunene er i sitt innspill også opptatt av at man fra nasjonale myndigheter nå legger en forpliktende plan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Økt oppmerksomhet på veistandard og framkommelighet er spesielt viktig i distriktene, der kollektivtilbudet er begrenset. Det vises også til at fylkesveiene har fått en økende betydning for beredskap og samfunnssikkerhet.

Posisjonsnotatet må ses i sammenheng med innspillene fra fylkeskommunene til Samferdselsdepartementet på innspills- og dialogmøte 12. desember.

Innspillet fra Østlandssamarbeidet kan du lese i sin helhet her (PDF).

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg

Stikkord

Anette Solli Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass Brexit BSSSC Youth Bærekraft Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Energistasjoner EU EU-kommisjonen Europaforum Europakafé EUs Østersjøstrategi (EUSBSR) Even Aleksander Hagen EØS Fagskole Fehmarnbelt Fylkesveier Godstransport Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Schulerud InterCity Interreg Ivar Odnes Jan Carsten Gjerløw Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Let’s Communicate Markku Markkula Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Regionreformen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet (SD) Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Sonja Steen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportkorridorer Transportøkonomisk institutt (TØI) Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet (UD) Vestfoldbanen Østersjøen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen Østlandsutstillingen ØstsamUng

Nyhetskategorier