Velg en side

Ny jernbanetunnel under Oslo lar vente på seg

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 28. september, 2021
Bilde av et Stadler Flirt-tog på Oslo Sentralstasjon.

Oslo - 15. juni 2017: Stadler Flirt-lokaltoget forlater Oslo Sentralstasjon i Oslo, Norge. Disse raske og komfortable togene har blitt stadig mer populære blant reisende.

Selv om det er stor enighet om at en ny tunnel under Oslo er nødvendig, forteller Bane NOR nå at de vil se på nye løsninger. Prosjektet er nå stanset og vi må vinke farvel til ferdigstillelse i 2034.

Oslotunnelen, som går mellom Oslo S og Skøyen, har vært overbelastet siden 2007, og det er et skrikende behov for en ny tunnel som er dimensjonert for den trafikken vi har og kommer til å få. Utbyggingsdirektør Stine Undrum i Bane NOR sier at de skal se på prosjektet på nytt, finne løsninger som er enklere og at de ønsker å optimalisere. De foreløpige planene har inneholdt en ny tunnel mellom Oslo S og Lysaker, med to helt nye spor. I tillegg har det vært planlagt for en utvidelse av antall spor på Lysaker, Skøyen og Nationaltheatret. Det er ingen garanti for at prosjektet blir seende likt ut når det blir planlagt på nytt.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide understreker at det ikke er allokert penger til å starte bygging av ny tunnel i første periode av Nasjonal transportplan (NTP). Kostnadsestimatene er foreløpig på 35-45 milliarder, men planlegginga er fortsatt i en veldig tidlig fase.

Kilde: Avisa Oslo

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg

Stikkord

Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Aud Riseng Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Baltic Sea Youth Platform (BSYP) Bane NOR Biogass Biogass Oslofjord Brussel BSSSC Youth Bærekraft CICERO CO₂-utslipp CPMR Baltic Sea Commission Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Eivind Vad Petersson Energi Energistasjoner Erasmus+ EU Europaforum Europakafé Even Aleksander Hagen EØS Fehmarnbelt Fylkesveier Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Elisabeth Volungholen InterCity Interreg Jafar Altememy Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Knut Arild Hareide Kommunal- og distriktsdepartementet Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Let’s Communicate Linda Carolina Ehnmark Mette Kalve Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO NHO Logistikk og Transport Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Timo Nikolaisen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet Vestfoldbanen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen ØstsamUng

Nyhetskategorier