Velg en side

Setter vår lit til stortingsbehandlinga av NTP, sier fylkesordføreren

av Jon Petter Arntzen |
Publisert 22. mars, 2021
Bilde av fylkesordfører Terje Riis-Johansen i gul jakke foran skilt for Vestfold og Telemark fylke og Kragerø kommune.

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen. Foto: Eva Susanne Drugg.

Det er bra at dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord er prioritert med oppstart i første periode, slik et samlet fylke har bedt om. Men det er viktig at disse midlene kommer på plass så tidlig som mulig i perioden, sier fylkesordfører Terje Riis-Johansen (Sp).  – Men dobbeltspor på denne ene strekningen er ikke nok! Et samlet fylke står bak kravet om at dobbeltsporet på Vestfoldbanen fullføres, sier fylkesordføreren.

– Dette må på plass skal vi få et togtilbud som kan konkurrere med bil. Vestfoldbanen er vår T-bane – 300 000 innbyggere trenger dobbeltspor. I tillegg ligger store områder i sentrum av byene våre beslaglagt, mens vi venter på avklaringer om hvor en fremtidig jernbanelinje skal gå – avklaringer som nå er skjøvet ut i det blå.

Grenlandsbanen må igangsettes!

– Det er også vesentlig at planleggingen av Grenlandsbanen igangsettes snarest. Dette må tydeliggjøres i Stortingets behandling av NTP. Grenlandsbanen er en viktig forlengelse av dobbeltsporutbyggingen på Vestfoldbanen, og vil knytte sammen bo- og arbeidsmarkedene i Vestfold/Grenland og Agder. Grenlandsbanen er en “genistrek” i utvikling av jernbanen i en landes mest befolkningstette korridorer, sier Riis-Johansen.

Artikkelen er skrevet av

  • Jon Petter Arntzen

    Jon Petter er sekretariatsleder og fagansvarlig for samferdsel og infrastruktur i Østlandssamarbeidets sekretariat.

Relaterte innlegg

Stikkord

Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Aud Riseng Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Baltic Sea Youth Platform (BSYP) Bane NOR Biogass Biogass Oslofjord Brussel BSSSC Youth Bærekraft CICERO CO₂-utslipp CPMR Baltic Sea Commission Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Eivind Vad Petersson Energi Energistasjoner Erasmus+ EU Europakafé Even Aleksander Hagen EØS Fehmarnbelt Fylkesveier Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Hydrogen Ingrid Elisabeth Volungholen InterCity Interreg Jafar Altememy Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Knut Arild Hareide Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Lan Marie Nguyen Berg Let’s Communicate Linda Carolina Ehnmark Mette Kalve Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO NHO Logistikk og Transport Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Timo Nikolaisen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet Vestfoldbanen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen ØstsamUng

Nyhetskategorier