Velg en side

Setter vår lit til stortingsbehandlinga av NTP, sier fylkesordføreren

av Jon Petter Arntzen |
Publisert 22. mars, 2021
Bilde av fylkesordfører Terje Riis-Johansen i gul jakke foran skilt for Vestfold og Telemark fylke og Kragerø kommune.

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen. Foto: Eva Susanne Drugg.

Det er bra at dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord er prioritert med oppstart i første periode, slik et samlet fylke har bedt om. Men det er viktig at disse midlene kommer på plass så tidlig som mulig i perioden, sier fylkesordfører Terje Riis-Johansen (Sp).  – Men dobbeltspor på denne ene strekningen er ikke nok! Et samlet fylke står bak kravet om at dobbeltsporet på Vestfoldbanen fullføres, sier fylkesordføreren.

– Dette må på plass skal vi få et togtilbud som kan konkurrere med bil. Vestfoldbanen er vår T-bane – 300 000 innbyggere trenger dobbeltspor. I tillegg ligger store områder i sentrum av byene våre beslaglagt, mens vi venter på avklaringer om hvor en fremtidig jernbanelinje skal gå – avklaringer som nå er skjøvet ut i det blå.

Grenlandsbanen må igangsettes!

– Det er også vesentlig at planleggingen av Grenlandsbanen igangsettes snarest. Dette må tydeliggjøres i Stortingets behandling av NTP. Grenlandsbanen er en viktig forlengelse av dobbeltsporutbyggingen på Vestfoldbanen, og vil knytte sammen bo- og arbeidsmarkedene i Vestfold/Grenland og Agder. Grenlandsbanen er en “genistrek” i utvikling av jernbanen i en landes mest befolkningstette korridorer, sier Riis-Johansen.

Artikkelen er skrevet av

  • Jon Petter Arntzen

    Jon Petter er sekretariatsleder og fagansvarlig for samferdsel og infrastruktur i Østlandssamarbeidets sekretariat.

Relaterte innlegg

Stikkord

Anette Solli Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass Brussel BSSSC Youth Bærekraft CICERO CO₂-utslipp CPMR Baltic Sea Commission Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Eivind Vad Petersson Energi Energistasjoner EU Europaforum Europakafé Even Aleksander Hagen EØS Fehmarnbelt Fylkesveier Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen InterCity Interreg Jafar Altememy Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Knut Arild Hareide Kommunal- og distriktsdepartementet Kommunal- og moderniseringsdepartementet Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Let’s Communicate Mette Kalve Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Morten Nordskag Nasjonal transportplan (NTP) NHO NHO Logistikk og Transport Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Timo Nikolaisen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet Vestfoldbanen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen Østlandsutstillingen ØstsamUng

Nyhetskategorier