Østlandssamarbeidet og samarbeidsalliansen Osloregionen har den 9. november sendt et felles svar på EUs konsultasjon om TEN-T-programmet. I uttalelsen fokuseres det på transportkorridorene mellom Oslo-Stockholm, Oslo-Gøteborg og Jyllandskorridoren. For raskere å kunne planlegge og bygge bedre og mer bærekraftig infrastruktur mellom Norge og kontinentet, er det også behov for et sterkere samarbeid mellom norske myndigheter og EU. Behovet for å involvere regionene sterkere i utvikling/planlegging av transportkorridorene understrekes også i uttalelsen som er signert Roger Ryberg (leder av Østlandssamarbeidets kontaktutvalg) og byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. Uttalelsen kan lastes ned her: TEN-T høringssvar (PDF)
Nasjonal tenkning bremser satsing på grensekryssende korridorer, tema på konferanse i Oslo
Beslutningstakere og eksperter møttes i Oslo for å diskutere hvordan transportforbindelser på tvers av landegrenser i Nord-Europa kan styrkes....