Velg en side

1650 færre lastebiler gjennom Oslo

av Jon Petter Arntzen |
Publisert 18. juni, 2020
Bilde av en hjullaster som lesser flis i togvogner.

Foto: Finn Arne Bjørnstad, Norske Skog Saugbrugs AS.

Ny flistransport på bane gir 1650 færre vogntog årlig på E6 gjennom Oslo.

Ifølge en pressemelding bidrar treindustribedriften Gausdal Bruvoll til en mer bærekraftig og kostnadseffektiv transport med å flytte flis-frakten til bane, en transport som hittil har gått med vogntog fra Lillehammer-området til Halden. Treindustribedriften lager byggematerialer i tre. Flis er sidestrøm i produksjonen, og blir fraktet til Norske Skog Saugbrugs i Halden. Der blir flisen til ulike typer magasinpapir.

– Dette er noe vi har jobbet for lenge, og vi er svært glade for at vi nå har fått til en overgang fra vei til bane for denne transporten. Det er miljømessig mer bærekraftig med gods på bane, og i tillegg mer kostnadseffektivt, sier Gausdal Bruvolls adm. direktør, Jørn Nørstelien, i pressemeldingen.

Trekkes med el-lokomotiv

Ifølge pressemeldingen er overgangen fra vei til bane et samarbeid mellom kunde og leverandører. Skinnegangen har vært på plass, men det har vært nødvendig med tilpasninger for å gjøre lasting og lossing mulig. Første flislass gikk denne uka.

– Vi har anskaffet nye vogner, og det kjøres med elektriske lokomotiver. Her skal det gå transport på ukentlig basis, og vi sparer 1 650 vogntog i året. Dette er lastebiler som ellers ville kjørt E6 gjennom Oslo sentrum, og som nå flyttes over på bane. Det gir miljøgevinster, sier adm. direktør i Norske Skog Saugbrugs, Kjell Arve Kure.

Les hele saken på Anlegg&Transport sine hjemmesider.

Artikkelen er skrevet av

  • Jon Petter Arntzen

    Jon Petter er sekretariatsleder og fagansvarlig for samferdsel og infrastruktur i Østlandssamarbeidets sekretariat.

Relaterte innlegg

Stikkord

Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Aud Riseng Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Baltic Sea Youth Platform (BSYP) Bane NOR Biogass Biogass Oslofjord Brussel BSSSC Youth Bærekraft CICERO CO₂-utslipp CPMR Baltic Sea Commission Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Eivind Vad Petersson Energi Energistasjoner Erasmus+ EU Europakafé Even Aleksander Hagen EØS Fehmarnbelt Fylkesveier Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Hydrogen Ingrid Elisabeth Volungholen InterCity Interreg Jafar Altememy Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Knut Arild Hareide Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Lan Marie Nguyen Berg Let’s Communicate Linda Carolina Ehnmark Mette Kalve Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO NHO Logistikk og Transport Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Timo Nikolaisen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet Vestfoldbanen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen ØstsamUng

Nyhetskategorier