BaneNor trosser Stortingets vedtak og vil utsette InterCity-utbyggingen med flere år. Utspillet fra konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor har skapt sterke reaksjoner i det politiske miljø – og et samlet kollegium av fylkesordførere på Østlandet har nå sendt et brev til samferdselsministeren (PDF), der man ber om et snarlig møte med Solvik-Olsen. Dersom Jernbanedirektoratet følger anbefalingen til BaneNor når handlingsprogrammet legges frem 6. april, innebærer dette at alle banestrekningene på InterCity blir kraftig forsinket. For Ringeriksbanen til Hønefoss kan dette bety en forsinkelse på inntil sju år.
Nasjonal tenkning bremser satsing på grensekryssende korridorer, tema på konferanse i Oslo
Beslutningstakere og eksperter møttes i Oslo for å diskutere hvordan transportforbindelser på tvers av landegrenser i Nord-Europa kan styrkes....