Velg en side

Østlandet ikke prioritert i revidert nasjonalbudsjett

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 16. mai, 2025
Nærbilde av Tore Opdal Hansen (H), fylkesordfører i Buskerud og medlem av Østlandssamarbeidets representantskap, i en blå blazer og hvit skjorte, sittende ved et bord med en datamaskin og en kaffekopp. Han har på seg briller og gestikulerer med begge hender mens han ser mot venstre.

Fylkesordfører i Buskerud, Tore Opdal Hansen (H), under et møte i Østlandssamarbeidets representantskap. Foto: Kristian Singh-Nergård.

15. mai 2025 la regjeringen fram sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Til tross for tydelige innspill fra Østlandssamarbeidet om behovet for styrket kollektivsatsing og bedre vedlikehold av fylkesveier, er det lite som tyder på at regjeringen har prioritert Østlandet.

Selv om oljepengebruken økes med 50 milliarder kroner, går hele denne økningen til støtte til Ukraina. Det betyr at det ikke er lagt opp til økt pengebruk i Norge, og at eventuelle nye prioriteringer måtte ha kommet gjennom omdisponeringer innenfor det allerede vedtatte statsbudsjettet for 2025. Kravet fra fylkeskommunene på Østlandet om 200 millioner kroner til kollektivsektoren og 15 millioner kroner til oppstart av et nytt bruprogram på fylkesveinettet ligger ikke inne i revidert budsjett.

🔗 Les Østlandssamarbeidets posisjonsnotat her
🔗 Les mer om det interessepolitiske arbeidet her

Østlandets fylkeskommuner under landsgjennomsnittet

Til tross for at regjeringen varsler en realvekst i kommunesektorens frie inntekter på mellom 4,2 og 4,9 milliarder kroner, er det lite som tyder på at Østlandet får den nødvendige prioriteringen i fordelingen av midlene. Etter at merutgifter til demografi er trukket fra, gjenstår et handlingsrom på mellom 1,3 og 2 milliarder kroner. Av dette skal 15 prosent gå til fylkeskommunene – tilsvarende mellom 195 og 300 millioner kroner. For fylkeskommunene på Østlandet, som allerede ligger under landsgjennomsnittet i frie inntekter per innbygger, er dette langt fra tilstrekkelig.

Fylkesordfører i Buskerud, Tore Opdal Hansen (H), som også sitter i Østlandssamarbeidets representantskap, er tydelig:

– Hvis vi skulle brukt hele det varslede handlingsrommet på kollektivtrafikk, ville vi fått dekket rundt ti prosent av behovet. Det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig. Samtidig øker vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Buskerud med 126 millioner kroner hvert år. Totalt er etterslepet nå på 4,7 milliarder kroner. Vi har rett og slett ikke økonomisk handlingsrom til å møte disse utfordringene alene.

Ingen nye midler til fylkesveiene

Regjeringen foreslår 300 millioner kroner til riksveiene, men det er ikke satt av midler til fylkesveiene, et område Østlandssamarbeidet har løftet som kritisk for både mobilitet og næringsutvikling i regionen.

Kollektivprosjekter utsettes

Bevilgningene til store kollektivprosjekter reduseres med 330 millioner kroner som følge av forsinkelser i anleggsarbeidene. Dette gjelder blant annet Fornebubanen i Oslo og Viken, Bussveien på Nord-Jæren og Metrobuss i Trondheim. Midlene forskyves i tid, men dette bidrar til ytterligere usikkerhet for prosjektene. KS peker i sin pressemelding på at kutt i rutetilbudet og økte priser er uunngåelig hvis ikke finansieringen styrkes betraktelig.

Begrenset satsing på jernbane og gods

Regjeringen foreslår 66,8 millioner kroner til fornying og mindre investeringer på jernbanen, hovedsakelig på Nordlandsbanen. Godsstøtteordningen styrkes med 30 millioner kroner, og det settes av 70 millioner kroner til kompensasjon for tap etter stengingen av Otta bru. Sistnevnte er imidlertid avhengig av godkjenning fra ESA.

Østlandssamarbeidet fortsetter arbeidet

Ap-regjeringen må nå forhandle med partiene på Stortinget for å få flertall for budsjettet. For Østlandssamarbeidet blir det viktig å fortsette det politiske arbeidet fram mot endelig vedtak i Stortinget, for å sikre at Østlandet ikke blir stående igjen uten nødvendige investeringer i infrastruktur og kollektivtrafikk.

Videre lesning

🔗 Revidert nasjonalbudsjett 2025: Dokumenter og pressemeldinger
🔗 Revidert nasjonalbudsjett 2025: A til Å

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg