Under årets generalforsamling i Scandria Alliance ble både en ny strategi og en felles politisk erklæring vedtatt. Østlandssamarbeidet var representert, med fylkesordfører i Vestfold, Anne Strømøy (H), i spissen for den norske delegasjonen. Vedtakene markerer et viktig steg for å styrke Østlandets rolle i utviklingen av et grønt, robust og sammenkoblet europeisk transportsystem.
– Dette handler om mer enn transport. Det handler om hvordan vi kobler Østlandet til Europa på en effektiv og bærekraftig måte. Det er helt nødvendig for å styrke konkurransekraften til våre regioner, byer og næringsliv, sier Anne Strømøy, som også er medlem av Østlandssamarbeidets representantskap. – Gjennom Scandria Alliance får vi mulighet til å påvirke utviklingen av transportkorridorer, finansieringsordninger og politiske prioriteringer som er avgjørende for vår region.
En europeisk stemme for Østlandet
Scandria Alliance er et samarbeid mellom regioner fra Skandinavia til Adriaterhavet, og Østlandssamarbeidet representerer fylkeskommunene på Østlandet i dette fellesskapet. Gjennom alliansen får regionen en direkte kanal inn i europeisk transportpolitikk – en arena der avgjørelser tas som påvirker både infrastruktur, næringsliv og klimaomstilling i vår landsdel.
Ny strategi for ren, smart og robust transport
Den nye strategien som ble vedtatt, setter tydelig retning for alliansens arbeid de neste årene. Den prioriterer utvikling av transportinfrastruktur, by- og logistikknutepunkter, bærekraftige løsninger og multimodal transport. Strategien legger også vekt på integrert arealplanlegging og styrket samarbeid mellom forvaltningsnivåene, noe som er i tråd med Østlandets egne ambisjoner for regional utvikling.
Felles erklæring om finansiering av transportinfrastruktur
Under generalforsamlingen vedtok medlemmene også en felles politisk erklæring med tittelen Investing in Resilience – Financing for a robust and sustainable European transport network. Erklæringen understreker behovet for økt europeisk finansiering, desentralisert forvaltning, bedre koordinering mellom nasjonale og europeiske mål, og bruk av alternative finansieringsformer som offentlig-private partnerskap.
Erklæringen peker særlig på behovet for å fullføre det transeuropeiske transportnettverket, kjent som TEN-T (Trans-European Transport Network). Dette er EUs overordnede plan for å knytte sammen medlemslandenes transportinfrastruktur – veier, jernbane, havner og flyplasser – for å sikre sømløs og bærekraftig mobilitet på tvers av landegrensene.
– Vi må sikre at Østlandet får sin del av investeringene i fremtidens transportnettverk. Det handler om å koble regionene våre til Europa, men også om å sikre beredskap, forsyningssikkerhet og grønn omstilling, sier Strømøy.
Østlandssamarbeidets representantskap behandlet og sluttet seg til denne erklæringen på møte 6. juni.
Politisk dialog om veien videre
Etter generalforsamlingen deltok Anne Strømøy i en politisk dialog med EUs koordinator for Scan-Med-korridoren, Pat Cox, representanter fra Europaparlamentet, andre medlemsregioner og europeiske transportorganisasjoner. Der diskuterte deltakerne hvordan man kan sikre finansiering for et mer robust og bærekraftig transportsystem i Europa.
Nye medlemmer og styrket samarbeid
Generalforsamlingen vedtok også opptak av nye medlemmer. Den nordtyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern ble tatt opp som fullverdig medlem, og det italienske handelskammeret Bolzano/Bozen ble tatt opp som tilknyttet medlem. Dette styrker alliansens representasjon og gjennomslagskraft, og det gir Østlandet nye samarbeidspartnere og åpner for felles prosjekter på tvers av landegrenser. Alliansen planlegger nå å styrke samarbeidet med andre europeiske nettverk som kan være nyttig for fylkeskommunene i landsdelen.