Velg en side

500 millioner til samferdsel i revidert nasjonalbudsjett

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 17. juni, 2025
Sven Tore Løkslid sitter ved et bord under et møte i Østlandssamarbeidets representantskap 6. juni 2025. Han har på seg mørk blå dressjakke og lyseblå skjorte, og har hendene foldet foran seg. En mobiltelefon ligger på bordet foran ham. Bakgrunnen viser et innendørs møterom med møbler og teknisk utstyr.

Sven Tore Løkslid (Ap), leder av Østlandssamarbeidets representantskap, har vært en tydelig stemme i arbeidet for økte midler til kollektivtrafikken. Her fra representantskapsmøtet 6. juni 2025. Foto: Kristian Singh-Nergård.

Arbeiderpartiet er enige med Senterpartiet og SV om revidert nasjonalbudsjett for 2025. Avtalen innebærer 500 millioner kroner ekstra til samferdsel i fylkeskommunene. Det er en viktig seier for kollektivtrafikken på Østlandet.

– Dette viser at det nytter å stå samlet. Vi har vært tydelige på behovet, og det er all grunn til å tro at vår felles innsats har bidratt til at kollektivtrafikken nå får et løft i revidert budsjett, sier Sven Tore Løkslid (Ap), fylkesordfører i Telemark og leder av Østlandssamarbeidets representantskap.

I forkant av budsjettforhandlingene ba Østlandssamarbeidet om 200 millioner kroner til de seks østlandsfylkene for å møte den akutte kollektivkrisen. Nå er det klart at fylkeskommunene samlet får 500 millioner kroner til samferdsel.

Statlig støtte avgjørende for kollektivtilbudet

– De kollektivanbudene som kommer inn nå, og som vi har vedtatt, medfører en kostnadsøkning i Vestfold på 134 millioner kroner årlig. Hvis vi skulle tatt det ut i bare økte priser, så hadde det betydd en prisøkning på 109 prosent. Og det sier seg selv at mer enn en dobling av prisene, da renner det ut med kunder i den andre enden, sier Anne Strømøy (H), fylkesordfører i Vestfold og medlem av Østlandssamarbeidets representantskap.

Se hele intervjuet med Anne Strømøy her:

Østlandssamarbeidet fortsetter arbeidet mot 2026

Selv om midlene i revidert budsjett er et viktig steg, er det fortsatt behov for langsiktige og forutsigbare rammebetingelser for kollektivtrafikken. Østlandssamarbeidet fortsetter derfor sitt politiske arbeid inn mot statsbudsjettet for 2026.

– Vi må sikre at kollektivtrafikken ikke blir salderingspost i fylkesbudsjettene. Dette handler om klima, mobilitet og rettferdighet. Vi skal fortsette å løfte denne saken sammen, sier Løkslid.

Videre lesning

🔗 Østlandssamarbeidet følger opp interessepolitisk arbeid for kollektivtrafikken
🔗 Nytt videointervju: Kostnadsvekst truer kollektivtilbudet på Østlandet
🔗 Østlandssamarbeidet med tydelig budskap: – Kollektivkrisen må tas på alvor

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg