Arbeiderpartiet er enige med Senterpartiet og SV om revidert nasjonalbudsjett for 2025. Avtalen innebærer 500 millioner kroner ekstra til samferdsel i fylkeskommunene. Det er en viktig seier for kollektivtrafikken på Østlandet.
– Dette viser at det nytter å stå samlet. Vi har vært tydelige på behovet, og det er all grunn til å tro at vår felles innsats har bidratt til at kollektivtrafikken nå får et løft i revidert budsjett, sier Sven Tore Løkslid (Ap), fylkesordfører i Telemark og leder av Østlandssamarbeidets representantskap.
I forkant av budsjettforhandlingene ba Østlandssamarbeidet om 200 millioner kroner til de seks østlandsfylkene for å møte den akutte kollektivkrisen. Nå er det klart at fylkeskommunene samlet får 500 millioner kroner til samferdsel.
Statlig støtte avgjørende for kollektivtilbudet
– De kollektivanbudene som kommer inn nå, og som vi har vedtatt, medfører en kostnadsøkning i Vestfold på 134 millioner kroner årlig. Hvis vi skulle tatt det ut i bare økte priser, så hadde det betydd en prisøkning på 109 prosent. Og det sier seg selv at mer enn en dobling av prisene, da renner det ut med kunder i den andre enden, sier Anne Strømøy (H), fylkesordfører i Vestfold og medlem av Østlandssamarbeidets representantskap.
Se hele intervjuet med Anne Strømøy her:
Østlandssamarbeidet fortsetter arbeidet mot 2026
Selv om midlene i revidert budsjett er et viktig steg, er det fortsatt behov for langsiktige og forutsigbare rammebetingelser for kollektivtrafikken. Østlandssamarbeidet fortsetter derfor sitt politiske arbeid inn mot statsbudsjettet for 2026.
– Vi må sikre at kollektivtrafikken ikke blir salderingspost i fylkesbudsjettene. Dette handler om klima, mobilitet og rettferdighet. Vi skal fortsette å løfte denne saken sammen, sier Løkslid.
Videre lesning
🔗 Østlandssamarbeidet følger opp interessepolitisk arbeid for kollektivtrafikken
🔗 Nytt videointervju: Kostnadsvekst truer kollektivtilbudet på Østlandet
🔗 Østlandssamarbeidet med tydelig budskap: – Kollektivkrisen må tas på alvor